fitneszanyu

30 lépés felfelé: Módszerek és stratégiák leváltása (14.)

A hétvégén igazi krízis helyzet tört ki, amely kétségbeesett zokogást és félelmet váltott ki belőlem. Egy olyan megalázó, számomra félelmetes és kiszolgáltatott helyzetbe kerültem, amelyben már nem egyszer volt részemaz elmúlt években (a kisfiam egyszerűen nem került haza az apasági láthatásból, külföldről, miközben sértő-bántalmazó üzenetek lepték el a telefonom, és a hatóságok semmilyen szinten nem gondolták, hogy ezen a nemnormális helyzeten segíteniük kéne) ….

… de most az eddiginél sokkal hamarabb nyugodtam le, és váltottam stratégiát.

A gondolatom nagyon egyszerű volt: Ha ez a kétségbeesés, fenyegetőzés, kérlelés nem hozott eredményt az elmúlt x alkalommal, x évig, akkor most sem fog.

Ha valaki nem hajlandó együttműködni, és az eddigi eszközökkel sem tudtam elérni, hogy együttműködjön, akkor hiába is vetem be ugyanazt az eszköztárat. Az első nagy zokogás után (köszönhetően persze egy csodás barátnőmnek és a jogi segítőimnek) megráztam magam, és stratégiát váltottam.

Első lépésként: lenyugodtam, és elértem, hogy higgadtan tudjam szemlélni a szituációt.

Ez borzalmasan nehéz egy olyan impulzív embernek, mint én vagyok! Sajnos az elmúlt években rögzült az is, hogy bizonyos hangszínekre és sms-típusokra (Pavlov kutyájaként) automatikusan félelemre, kétségbeesésre váltok át. Azonban most leültem, kikapcsoltam az érzelmi szabadesést, és mihelyst tudatosan lenyugodtam, összeszedtem a gondolataim.

Nemcsak ebben a szituációban, de az ügyet tekintve is stratégia váltás következett, ami remélhetőleg új fordulatot hoz: félelem és áldozati szerep helyett igenis a higgadtságot és előremenetelt választom!

Az eddigi 13 önismereti, önfejlesztési módszerem (A 30 lépéses projektem) közé azért emelem be ezt a sztorit, mert ez is bizonyítja, hogy az önismeret nemcsak úri hóbort, de néha tétje van a tudatosságnak.  

Betartani, hogy több folyadékot fogyasztunk, vagy naponta hálalistát írunk: jó móka és nagy változásokat hoz.
Egy igazságtalan és ijesztő szituációban TUDATOSAN higgadtnak maradni, vagyis tudatosan stratégiát változtatni: nem jó móka, de szintén előreLÉPÉS.

A heti tanulság tehát, hogy visszatérő konfliktushelyzetekben felesleges ugyanazt a nem bevált stratégiát alkalmazni, és hogy áldozati szerep helyett a  stratégia váltás az egyetlen járható út.

Hiszen minek erőltetni azt a módszert, ami nem működik?!

Update 2018 nyár: ez lépés óriási változásokat hozott, konkrétan a fent leírt, egy rosszul működő kapcsolatra nézve  végletes változást. A kommunikációm, a hozzáállásom, a szerepem mind változtak és nagyon eredményesen működnek immár hónapok óta. Ez csak azt bizonyítja számomra, hogy jól döntöttem, helyesen ismertem fel, hogy egy krízis helyzetben a saját hozzáállásomat és módszereimet is vizsgálni kell, mielőtt a körülményeket okolom!

Természetesen mindez az Élet bármely területén igaz: feltehetjük a “Működik-e ez a stratégia?!”-kérdést a mozgással, étkezéssel, párkapcsolattal, munkamorállal és egyebekkel kapcsolatban is… És ha ki tudjuk mondani, hogy “Nem, nem működik hosszú ideje…”, nos, akkor ideje változtatni.

 

 

 

CSODÁS FEJLŐDÉST, VÁLTOZ(TAT)ÁST KÍVÁNOK:)

Blanka

Gyerekkel az edzőteremben - Erre figyelj!

Én aztán tényleg tudom, milyen gyerekkel edzőterembe járni – a mózeskosaras időszaktól kezdve a négykézláb-mászós, majd totyogós korszakon át a fiam a konditermek állandó vendége. Mondhatnám: rutinosak vagyunk a közös konditermezésben, de mégis: ha tehetem nem viszem be magammal, vagy legalábbis van 1-2 dolog, amire kiemelten figyelek, ha mégis velem jön. Edzőként duplán megerősíthetem: ezekre a dolgokra nagyon figyelj, ha gyerkőccel jössz a teremben!

Délelőtti időszakban gyertek!

Ha teheted, időzítsd az edzésed egy kevésbé zsúfolt időpontra – az edzőtermekben általában délután 5-től van a nagy zsongás, ezért jobb, ha a gyerkőccel délelőtti, nyugisabb órákban tesztelitek egymás kapacitását. 🙂 m

Ne feledd: a gépek, a súlyzók veszélyesek!

Az első szabály, hogy határozottan tiltsd meg a gyerkőcnek a súlyzók pakolgatását és a gépek macerálását. Isten ments, hogy ráejtse a kezére, lábára, netán a fejére a súlyzót, vagy miközben valaki egy lapsúlyos gépet használ, a kicsi betegye a súlyzók közé a kezecskéjét, vagy becsípje valahova a kezét, lábát, vagy leessen valahonnan. Ne feledd, hogy az edzés megkezdésekor elismered, hogy a saját felelősségedre használod az eszközöket!

Mások edzését ne zavarjátok!

Mindenki azért van a teremben, hogy a saját edzését végezze, aminek vagy egy ideje, tempója, folyamata. Persze a gyerek látványa mindenkit lenyűgöz, még mosolyognak is rátok, de arra senki sem vágyik, hogy lekapkodja a gyereket a haspadról, vagy a kettlebell lendítése közben görcsbe legyen a gyomra, mert épp beszalad a lába közé a kicsi…

Az edződdel jobb – de kérdezz rá!

A személyi edzés lényege a személyre szabottság, ebbe belefér a “gyerekkel jövök”-opció is. Nálam legalábbis simán, én imádom pesztrálni a kicsit, és látni hogy anya végre boldogan edz 🙂 De azért kérdezz rá az edződnél, hogy működhet-e a dolog. Azt se feledd, hogy ha a gyerek után rohan, vagy kakilni kíséri, akkor az irántad való figyelme (így esetleg az edzésed tempója) bánja.

Csoportos órák

Na, a csoportos órákon már más a helyzet: itt sokan vagyunk, egymás mellett, az edző pedig abszolút nem ér rá 1-1 gyerekkel foglalkozni, ha 20 nő gyakorlatait figyeli. Ide csak akkor érkezz gyerekkel, ha tudod, hogy elüldögél a sarokban. Az én gyerekem szaladgálása is akadályozta már step-aerobik óránkat, így tudom milyen kellemetlen, mikor mindenki kényszeredett vigyorral, de idegesen bóklászik a step körül, hogy ne botoljon el a gyerekben…  a dinamikus edzés helyett.

Alakítsatok ki egy (sportos) gyereksarkot!

Mi hát a megoldás? Akár aerobik teremben, akár konditeremben: alakítsatok ki egy sarkot, ahol el van egy órát a gyerek: ez lehet egy minilaptop mesével is (én is néha bevetem), de lehet mozgós-sportos-trambulinos-saját játékokkal teli sarok, amit mondjuk zsámolyokkal vagy steppadokkal körbeveszel.

Ő NE csinálja a gyakorlatokat!

Gyakori látvány, hogy a gyerek utánozza az édesanya gyakorlatait: ezzel nincs baj, ha gumilabdával vagy saját testsúllyal vagy nyújtógyakorlatokkal próbálkozik, de még kis súlyt SE adjunk a kezébe, hogy súlyzózzon, és még kis súllyal SE használja a gépeket! Az ő szervezete (izmok, csntok, ízületek) erre abszolút nem áll készen, és nincs is szüksége rá.

Saját edzésed

Azért jössz a terembe, hogy leterheld magad egy-másfél órában, igaz? Ez egyértelműen könnyebb gyerek nélkül. Az edzés egyedül a leghatékonyabb, gördülékenyebb, gyorsabb. Ha meg tudod oldani, gyere a kicsi(k) nélkül!

Ne menjen el a látókörödből!

Akárhogy is: ha már ott a gyerkőc, ne feledd, hogy a TE felelőséged figyelni rá. Mindig maradjon a látóteredben, és ne légy nyugodt, hogy csak átszaladt a másik területre, hiszen ott senkinek nem felelőssége vigyázni rá. A recepciós figyelmét is elkerülheti, ha netán kiszalad az utcára… A kisfiammal nálunka jelszó: “MINDIG LÁSSUK EGYMÁST!”

🙂

+ 1 tipp:

Válassz gyerek-barát termet, ha tudod, hogy vele fogsz (rendszeresen) edzeni járni! Olyat, ahol van gyerek megőrző (ez Magyarországon elég ritka), vagy legalább gyereksarok. Választhatsz (kicsivel) baba-mama órákat, ahol természetesen a fentiekkel nincs gond, hisz pont az a lényeg, hogy bent lehet veled a gyerek. (De maximálisan megértem, ha terhelésben ezek az órák kevesek, és inkább komolyabb edzéseket választasz.)

Képtalálat a következőre: „with child in gym”

Remélem segítettem! 🙂 Kiemelném: a fentiek nem az anyukák ellen, hanem a gyerekekért írtam – mind saját tapasztalatból, vagy mert láttam a teremben az ebből fakadó károkat. Természetesen jó ötlet, ha a gyerek jelen van és lát sportoló embereket, de a saját szabályrendszer kidolgozása elengedhetetlen!

Blanka

Fitneszanyu - fitneszkölyök

A fitneszanyuság természetesen azt is jelenti, hogy elhangzik a hátunk mögött a bűvös mondat: „aztaaa de jól néz ki szülés után!!” Meg azt is, hogy mosolygósan, felszabadultan megyünk haza az aerobik óráról vagy a futásból. De ennél sokkal többről is szól. A példamutatásról.

Nagyon sok gyereknek már ott megszűnik a jó kapcsolata a mozgással, a sporttal, hogy először beáll a tornasorba első osztályban. Néhány hónappal előtte az óvodában, és néhány nappal előtte a játszótéren boldogon futkározott, labdázott, kúszott-mászott – majd eljön az első testnevelés óra, és (rossz esetben) napról napra gyűlöli meg a mozgást a kicsi. (Jobb esetben a tesióra csupa sikerélmény, aminek következménye a sportban gazdag életmód – de sajnos a magyar lakosságról készült, mozgással kapcsolatos felmérések szerint nem ez az általános.) Elméletileg ugyanúgy kúszni-mászni, labdázni és futkározni kell, a gyakorlatban azonban pontosan begyakorolt, végrehajtott mozgásokról van szó, majd ezeknek a felméréséről. Ma már tudjuk, hogy ebben az életkorban rendkívül káros a hagyományos értelemben vett tanulás (ugyanilyen az óvodai nyelvtanulás is pl.), hiszen ilyenkor még bőven a kreativitásnak kéne fejlődnie, amit a korlátok közé szorítás rombol. Ezenkívül az osztályzás, a többi gyerekkel való összehasonlítás az önbizalmat is rombolja – hiszen egyáltalán nem biztos (sőt, lehetetlen), hogy valakinek minden típusú feladat ugyanolyan jól menjen, mindegyik kondicionális képessége (erő, állóképesség, hajlékonyság) ugyanolyan fejlett legyen. Nem csoda, hogy már kiskamasz korban jellemző a mozgásszegény életmód, az elhízás. Azt mondják, a mai gyerekek lusták, én azonban megfordítom a kérdést: ki vette el a kedvüket a mozgástól? Hiszen egyik gyerek sem születik lustának. Ha találna olyan mozgásformát, amibe szerelmes, vajon ugyanúgy hosszú órákat töltene a kanapén?!

A mi feladatunk anyukaként megmutatni a gyereknek, hogy a mozgás jóval több, és izgalmasabb, mint amit a tornaórán lát! Nézzük meg, mit csinálhatunk másképp, mint a tesitanárok!

 

1. A mozgás öröme

Az első és legfontosabb szabály, hogy kompenzáljunk: ne hagyjuk, hogy a „mozgás” szóhoz rossz élményeket, esetleges cikizéseket, megaláztatásokat kössön, és egy életre megutálja a mozgást – és ezzel a saját testét. Találjunk neki olyan mozgásformát, amit szeret, amiben sikere van, ami alkatának megfelel! Bizony az alkat is rengeteg számít (magasság, csontosaz, hízékonyság) – és egyetlen olyan alkattípus sincs, amelyik valamelyik mozgásformában ne lenne előnyös! Ha mosolyogva jön ki az öltözőből a karate edzés után, vagy lelkesedik, ha biciklizni hívjuk – figyeljünk fel a jelekre, és biztassuk!

2. Önmagához képest fejlődjön

A mi testnevelőnk gimiben a Cooper-futást (mindenki rémálmát), nem pontosan a klasszikus skála (perc/osztályzat) szerint osztályozta, hanem figyelembe vette az előző félévi teljesítményt is: ha javítottunk ahhoz képest, eggyel jobb jegyet kaphattunk. Ő megértette azt, hogy mennyire fontos figyelembe venni az egyéni fejlődést! Értessük meg a kicsivel, hogy ha a külön edzéseken az edző azt mondja, hogy félév alatt sokat fejlődött, akkor az az igazi eredmény, és nem kell kétségbeesni, ha egy hét alatt nem tanulta meg messzebbre dobni a kislabdát.

3. Az életszerű mozgásanyag

A tornaórákon sok bevett gyakorlat van, melynek valójában kevés funkcionális hatása van. Például gondoljunk arra a gyakorlatra, amikor a medicinlabdát a fejünk felett, hátra felé kellett minél messzebbre eldobni. Ha van olyan mozdulat, amit a hétköznapi életben még nem csináltam, akkor az ez. Ha a gyerek szeret túrázni és úszni, azzal fejlődik az állóképessége, ha mászókázni szeret, fejlődik az ereje. Ha ezekben a mozgásformákban támogatjuk, vagy vele űzzük őket, remélhetőleg nem az előbbi gyakorlatot kapcsolja majd a „sport” szóhoz.

4. A háttértudás

Sajnos Magyarországon az a divat, hogy élesen különválasztják a tantárgyakat – a gyerek megírja a témazárót a biológia órán az emberi szervezet valamely részéből (amire összesen csak 1 évet fordítanak gimnáziumban!), majd a jön a tesióra, és fogalma sincs arról, hogy egy nagyobb futás után miért szúr az oldala, miért megy föl a pulzusa, miért lehet másnap izomláza. Nem látja át egészében a szervezetét, annak működését. Picit nagyobbacska gyerekeknél már meg lehet tenni, hogy egyszerű szavakkal elmagyarázzuk az élettani jelenségeket, ezzel is növelve az információk közötti kapcsolati hálót az agyban.

 

Fitneszanyu-tipp: a fenti tanácsokat akkor tudod leginkább betartani, ha Te magad is sportolsz, azonban a legjobb tanítás a példamutatás! Ha Te magad mosolyogva jössz haza a futásból, vagy lát egy táncbemutatón – a gyerek biztosan utánozni akarja majd a te viselkedésed: vagyis keresni fogja azt a tevékenységet, amivel ő is hasonló élményt élhet át!

 

Tetszett a bejegyzés, vagy nem értesz egyet? Mondd el a Facebookon! www.facebook.com/fitneszanyu Várlak a blogban 3 nap múlva, amikor átrágjuk a témát: mire jó a kondi és mire a kardió edzés! 🙂 Üdv, Blanka

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!